Thursday, January 28, 2010

Tugasan1 dan 2 : Kajian Kepustakaan

JURNAL 1

Tajuk Jurnal : The Teaching of Novice Computer Programmers: Bringing the
Scholarly-Research Approach to Australia

Penulis : Tony Clear, Jenny Edwards, Raymond Lister, Beth Simon, Errol
Thompson and Jacqueline Whalley

Sumber : Proc. Tenth Australasian Computing Education Conference (ACE2008),
Wollongong, Australia


Menurut Tony Clear, Jenny Edwards, Raymond Lister, Beth Simon, Errol Thompson dan Jacqueline Whalley dalam jurnal mereka The Teaching of Novice Computer Programmers: Bringing the Scholarly-Research Approach to Australia. Menurut mereka berlaku penurunan kemasukan pelajar dalam bidang IT terutamanya pengaturcaraan komputer. Hal ini berlaku disebabkan kejatuhan perniagaan dalam dot-com, kelemahan pengajaran dalam pengaturcaraan pada peringkat sekolah menengah dan juga imej yang rendah kepada pekerjaan pengaturcaraan komputer.

Para penulis jurnal juga mendapati, bilangan pelajar wanita dalam bidang pengaturcaraan adalah lebih kecil berbanding dengan lelaki. Pendapat ini disokong oleh Edward dan Kay (2001) menyatakan program istimewa dalam universiti telah menyebabkan perubahan kecil berlaku setelah 20 tahun. Dalam laporan yang ditulis oleh McGettrick et al. (2004), para pendidik gagal untuk memperkenalkan program pengaturcaraan merupakan faktor yang membawa kepada kurangnya bilangan pelajar dalam program komputer yang ditawar. Para penulis menyatakan ramai pelajar pengaturcaraan tidak boleh mengaturcara dengan baik seperti mana pensyarah mereka.

Menurut (Chi et al., 1988; Ericsson & Smith, 1991) terdapat berbezaan antara pengaturcara yang mahir dengan yang baru. Pengaturcara yang baru. Pengaturcara mahir boleh mengurus pengetahuan dengan lebih sofistikated dan keluwesan bentuk berbanding pengaturcara baru.

Mereka berpendapat, masalah dalam pengajaran perlu dijadikan masalah penyelidikan. Melalui cara ini, akan dapati membantu memantapkan program dan juga kepakaran pengaturcara terutamanya pengaturcara baru. BRACElet Project First Iteration (2004) merupakan jawatankuasa yang mengkaji pembelajaran permasalahan berkaitan dengan pengaturcara baru sebagai pengkaji dan ketua latihan pengkaji.

Jika dilihat daripada pendapat yang dinyatakan memang terdapat penurunan dalam bilangan pengaturcara komputer di negara kita. Adakah salah sistem pendidikan di negara yang tidak menitik-beratkan kepentingan pengaturcaraan ataupun memang pekerjaan ini tidak disukai oleh pelajar. Jika ditanya apakah pekerjaan yang diminati, rata-rata akan menjawab selain pengaturcara komputer. Sebagai seorang pengkaji, penulis merasakan perlunya dijadikan pengaturcaraan komputer ini dijadikan salah satu mata pelajaran pada peringkat sekolah rendah lagi. Melalui cara ini, program pengaturcaraan akan dikenali, diminati dan sekaligus menjadi pilihan pertama dalam bidang pekerjaan.


JURNAL 2

Tajuk Jurnal : 10 Things I've Learned About Teaching Online

Penulis :

Sumber : September 8, 2009


Menurut penulis jurnal kali pertama beliau berfikir tentang pengajaran dan pembelajaran dalam talian beliau merasakan banyak yang perlu dipelajari, banyak kerja dan beliau sendiri tidak mengetahui makna pengajaran dan pembelajaran dalam talian. Setelah hampir 5 tahun mempraktikan pengajaran dan pembelajaran dalam talian beliau memperturunkan beberapa persoalan dan dapatan mengenainya.


Antaranya penulis berpendapat p & p dalam talian memerlukan kerja yang banyak. Ini kerana guru perlu memperuntukkan masa yang banyak untuk meletakkan bahan untuk pengajaran. Penulis menyatakan beliau memperuntukan beberapa minggu untuk memyediakan bahan pengajaran dalam talian. Pendapat penulis ini boleh diterima kerana pengulas sendiri mempunyai pengalaman dalam menyediakan bahan p & p dalam talian iaitu menggunakan MOODLE. Bagi menyediakan bahan yang tersusun, pengulas perlu mencari bahan, sebagai contoh mengimbas gambar, menbuat nota dan juga menyediakan soalan. Hal ini memerlukan masa yang agak lama untuk menyiapkannya.


Pengajaran dan pembelajaran dalam talian turut menghadapi masalah tentang perjumpaan bersemuka. Agak sukar untuk memastikan pelajar berada dalam talian pada masa yang tertentu dalam masa yang sama dan pelajar juga pelajar yang tidak mengakses. Justeru itu, adalah agak mudah perjumpaan bersemuka diadakan dengan pelajar. Ini kerana dengan bersemuka, bilangan belajar dapat ditentukan dan sebarang pertanyaan dan persoalan dapat diatasi dalam sesi bersemuka berbanding pengajaran dan pembelajaran dalam talian yang lebih terhad kepada tugasan yang ditetapkan sahaja. Selain itu, guru atau pensyarah yang menggunakan p & p dalam talian ini terpaksa menjawab soalan yang sama berulang-ulang kali. Ini agak merumitkan.


Pengajaran dan pembelajaran dalam talian memiliki banyak kelebihan dan juga keistimewaan berbanding pengajaran di dalam kelas. Contohnya animasi, audio dan video. Walau pun begitu tidak semuanya sesuai untuk digunakan dalam p & p.


No comments:

Post a Comment